Valikko Sulje
Seikkailu Siili 2o24 pääsivu Ilmoittautuneet Missä tavataan Tulokset

 

Tervetuloa Seikkailemaan

Tämän ”Osallistujalle” -sivuston kautta löydät tarkempaa lisätietoa tapahtumasta sekä lisätiedot aikatauluista ja ilmoittautumisesta. Lisäksi mukaan on kerätty tietopaketti lajiin tutustuville ensikertalaisille seikkailijoille.

 

Yleistä tapahtumasta

Siili Seikkailu järjestetään toista kertaa Siilin Latu ry toimesta yksipäiväisenä 25.8.2024. Järjestäjä pidättää oikeuden säävaraukseen, sillä sitä edellyttää paitsi turvallisuusnäkökulmat, myös se, että seikkaileminen on hauskempaa hyvällä kelillä…

Tapahtumaan otetaan mukaan 30 joukkuetta eli mukaan mahtuu maksimissaan 90 seikkailijaa kokemaan tämä äärimmäinen hauskaa yhdessäoloa tarjoava hullunkurinen seikkailutapahtuma! Vuonna 2024 seikkailijoita odottaa edellisvuotta pidempi pyöräilyosuus, uusi melontapaikka, sekä tutusti Siilinjärven pienet polut kumpuilevine harjumaastoineen, latu-urat sekä maaseututaival Siilin keskustan lähiympäristössä. Joskus joukkueita voi olla reitillä ruuhkaksi asti. Panostamme toteutuksessa siihen, että rata ja tehtävät muodostavat kokonsaisuuden, jossa jonoja ei pitäisi pahasti syntyä.

Reitti on suunniteltu lisäksi niin, että se ei ole fyysisesti erityisen vaativa. Tässä seikkailutapahtumassa pärjää ihan tavallisella fillarilla  mainiosti. Myös sähköavusteiset polkupyörät ovan sallittuja. Pääpainoa ei ole laitettu myöskään suunnistukseen, vaikka joitakin reitinvalintoja voi joukkueet tehdä seikkailukisoista tuttuun tapaan.  Saadaan varmasti hyvin “tunnelmallinen seikkailu” aikaiseksi. Olemme tarkentaneet arvioituja  maalintuloaikoja sekä eri tehtävärastien kestoja. Ihanneaikaa ei ole, sillä tehtävärastilla saattaa vierähtää aikaa tehtävän suorituksen vaatiman luovuuden tai taiteellisuuden pisteitä pyydystettäessä. Tapahtumassa ei ole ajanottoa, joten nopein joukkue ei suurella todennäköisyydellä ole voittaja (vrt. edellinen virke).

Tänäkin vuonna seikkailijoita odottaa pyöräilyn ja jalkaisin liikkumisen lisäksi myös eri tyyppistä vesillä liikkumista. Vesistötehtävä(-t) suunnitellaan hauskaksi matalan kynnyksen tehtäväksi, johon kaikki uskaltavat uskoakseni ottaa osaa… Jokainen tyylillään. Jos vesistötehtävää/-tehtäviä luonnehditaan hauskaksi, saa joukkue lisäksi laadukkaan kattauksen muita quest-tehtäviä, jotka ovat vaihtelevan hullunkurisia. Lisäksi tarjolla on Siilin Latu ry -takuulla upeita luontoelämyksiä ja seikkailun luonteeseen kuuluvia fyysisen ja psyykkisen nautinnon elämyksiä.

Seikkailun aikana edetään ainakin maastopyöräillen, juosten, suunnistaen, meloen sekä suorittaen ylläritehtäviä, jotka eivät ole ihan vakiokamaa seikkailutapahtumissa.

Siili Seikkailuun voivat osallistua kaikki perussuunnistus- ja uimataidon omaavat 18 vuotta täyttäneet hyväkuntoiset henkilöt. Lisäksi vanhemman/huoltajan kirjallisella luvalla seikkailun voivat osallistua perussuunnistus- ja uimataidon omaavat hyväkuntoiset nuoret (huoltajan kanssa samassa joukkueessa). Osallistujilta ei edellytetä aikaisempaa kokemusta oikeastaan muusta, kuin pyöräilystä ja pyöräilyyn liittyvistä liikennesäännöistä turvallisen seikkailun takaamiseksi. Tämä on seikkailutapahtuma, joka saa sinut innostumaan ensi kerralla jo vaativammasta seikkailukisasta.

HUOM! Pyydämme seikkailijoita tänäkin vuonna huomioimaan, että seikkailussa seikkaillaan valtion, kuntien ja yksityisten henkilöiden maa-alueilla, joissa roskaaminen on ehdottomasti kiellettyä! Mikäli joukkue jättää roskia seikkailureitilleen on järjestäjällä mahdollisuus antaa vähintään pistesakko tai tarvittaessa jopa hylätä joukkueen suoritus. Pyritään pitämään siis yhdessä luonto yhtä puhtaana, kuin se on ennen seikkailua – Kiitos.

Yksipäiväisen kisan startti tapahtuu sunnuntaina 25.8.2024. klo 10.00 LatuRastin Majan pihapiirissä, jossa sijaitsee myös seikkailijoiden maali.

Tapahtumakeskuksena toimii LatuRastin Maja osoitteessa Huvikummuntie 45. Joukkueiden on mahdollista palata kesken seikkailun tapahtumakeskukseen, jos sellaiseen tulee jostain syystä tarve. Seikkailureitti ei kuitenkaan varsinaisesti kulje lähdön jälkeen enää tapahtumakeskuksen kautta. Tapahtumakeskuksessa on mahdollista säilyttää joukkueiden varusteita (esim. tarvikelaukut, rinkka tms), mikäli sellaiseen on tarvetta.

Siili Seikkailussa seikkailee 2-3 hengen sekajoukkueet, jotka kiertävät kaikki saman radan ja tehtävät. Huom! Joukkueille annetut kartat ja/tai tehtävät sisältävät hajontoja, joten kaikki joukkueet eivät kierrä tehtävärastilta toiselle samassa järjestyksessä.

Siili Seikkailussa käytetään niin sanottuja cut-off -rasteja. Cut-off -rastien numerot ja aikataulut on merkattu joukkueen reittikirjaan. Mikäli joukkue saapuu cut off -rastille cut-off -ajan jälkeen, niin joukkue ohjataan eteenpäin reittikirjassa merkatulle seuraavalle rastille. Tällä pyritään siihen, että joukkueet saataisiin maaliin kohtuullisilla aikaeroilla ja suorittamaan mahdollisimman suuren osan quest-tehtävistä. Joukkueet voivat myös omaehtoisesti edetä reitillä seuraaville rasteille, mikäli näkevät tämän tarpeelliseksi. Joukkue voi jättää myös kokonaisia yksittäisiä seikkailun osioita suorittamatta, mikäli joukkue ei jostain syystä pysty etenemään annetussa maksimiaikataulussa. Reittikirjaan on merkattu myös Quest-tehtäväpisteiden aukioloajat. Quest-tehtävien suorittaminen on sallittua vain rastin aukioloaikojen mukaisesti!

Kartat ja suunnistustaito:

Seikkalu Siili 2024 ei sisällä vaativia suunnistustehtäviä. Kartanlukutaidosta on toki apua tehtävärastilta toiselle siirryttäessä. Suunnistustaitoja tärkeämpää on maalaisjärjen käyttö, luova hulluus, tehtävien suoritukseen heittäytyminen ja hauskanpito.

Joukkuemateriaalissa jaetaan kaikki reittikartat ja lisäksi mahdollisia muita karttoja eri tehtäviä varten. Lisäksi seikkailun aikana quest-tehtäväpaikoilla saatetaan jakaa lisäkarttoja.

Kartat eivät välttämättä ole missään tunnetussa mittakaavassa ja voivat olla käsin piirrettyjä.

Muiden tapahtumassa käytettävien karttojen mittakaavat vaihtelevat 1:1000 – 1:25000 välillä. Mittakaavoja ei ole välttämättä merkattu karttoihin. Joukkueissa riittää, kun yhdellä joukkueen jäsenellä on suunnistuksen perustaidot hallussa (edes suuntavaistoa hiukan), mutta mielellään toki kaikilla jäsenillä jonkinlainen suunnistustaito ja älykkyys siitä, missä joukkue on menossa.

Rastien sijoittelussa on pyritty ottamaan huomioon esim. reittikarttojen pienimittakaava siten, että rastit sijaitsevat pääsääntöisesti erittäin selkeissä ja isoissa kohteissa. Lisäksi tehtävärastien sijoittelussa on kiinnitetty huomiota turvalliseen pyöräilyn.

Arvioidut matkat, kulkuvälineet ja maastohuomioita

Seikkailun arvioitu kokonaismatka on 25-40km. Ensimmäisen joukkueen arvioidaan olevan maalissa n. 6h lähdön jälkeen. Ensimmäinen ei tosin ole välttämättä voittaja, sillä tehtävärasteilla saadut pisteet ratkaisee seikkailun yhteenlasketut kokonaispisteet. Suurin osa tapahtuman aikana taitettavasta matkasta kuljetaan omilla polkupyörillä. Vaikka kisan pääse helposti läpi millä tahansa tavallisella fillarilla, ratamestari suosittelee kuitenkin kaikille maastopyörää, jolla pystyy ajamaan turvallisesti heikommillakin poluilla ja alamäkeä. Pyörillä liikutaan erilaisilla poluilla, hiekka- ja asfalttiteillä.

Lisäksi tapahtuman aikana joukkueet voivat varautua eri pituisiin vesistötehtäviin järjestältä saatavan kaluston avulla. Seikkailun eri osiot ja kunkin välineen käyttötarve selviää seikkailun reittikirjasta tai viimeistään tehtävärastilla.

Seikkailutehtävät (Quest-tehtävät)

Seikkailussa tulee olemaan seikkailurasteja (Quest-tehtäviä), joissa haastetaan joukkueet monenlaisiin eri tehtäviin. Tehävät ovat monesti ongelmanratkaisua tavalla tai toisella. Osa seikkailutehtävien sisällöstä paljastuu joukkueelle vasta kyseiselle rastille saavuttaessa ja osasta joukkueet saattavat saada vihiä etukäteen tiedon reittikirjasta. Seikkailutehtävät on pyritty suunnittelemaan siten, että osallistujilla ei tarvitse olla etukäteen kokemusta kyseisistä tehtävistä. Jokainen joukkue voi lähteä seikkailuun omien rajojen ja tuntemustensa puitteissa.


HUOMIO! Seikkailutehtäviä pääsee suorittamaan vain niiden aukioloaikojen puitteissa. Ennen seikkailutehtävän aukioloaikaa ja sen jälkeen tehtävien suorittaminen ei ole mahdollista! Aukioloajat on merkattu joukkueiden reittikirjaan.

Lopputulosten muodostuminen:

Vaikka kyse ei ole kilpailusta, muodostuu jokaisen joukkueen suorittamista tehtävistä joukkueelle pisteitä. Pisteet antaa tehtävärastin henkilökuntana toimiva tuomari. Hänellä on ylin päätäntävalta pisteiden jaossa. Hän voi myös hylätä joukkueelta ko. tehtävärastin suorituksen.

Pisteiden saamiseksi joukkueen on suoriuduttava seikkailutehtävästä tehtävärastilla annettujen ohjeiden mukaisesti. Arvosteluun voi vaikuttaa tehtävään käytetty aika, luovuus, heittäytyminen jne. Liian pitkään kestävästä suorituksesta voi saada koko tehtävän osalta hylätyn eli nolla pistettä.

Seikkailu Siili 2024 tapahtumassa on teemana suomalaiset TosiTV-ohjelmat. Tehtävärasteilla saattaa olla tehtävänä, tietovisaa, näyttelemistä, nikkaroimista, etenemistä, kuvaamista tai kuvailua jne. Joukkueet joutuvat laittamaan itseään peliin seikkailun pisteitä saadakseen.

Kannattaa siis lukea ohjeet.

 

Lopputulos muodostuu kaikkien tehtävärastien pisteiden summasta.

Palkinnot arvotaan kaikkien osallistuneiden kesken.